Podegrodzie, dn. 19.09.2012 r.
Znak: DIN-ZP.1.21.2012
Dotyczy:zamówienia publicznego p.n. „Dostawa oleju opałowego lekkiego w sezonie grzewczym 2012/2013”.
W związku z zapytaniem Wykonawcy w sprawie wyjaśnienia treści specyfikacji na „Dostawa oleju opałowego lekkiego w sezonie grzewczym 2012/2013” Zamawiający Gmina Podegrodzie działając w oparciu o art. 38 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.) udziela odpowiedzi:
1. Czy dostawy oleju opałowego realizowane będą w dni robocze od poniedziałku do piątku z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 18 stycznia 1951 roku o dniach wolnych od pracy (Dz.U. Nr 4 poz. 28 z póź. zm.)?
2. W jakich godzinach w ciągu doby będą mogły być realizowane dostawy oleju opałowego?
3. Czy lokalizacja zbiorników/kotłowni nie utrudnia dostaw paliw autocysternami o wymiarach 9,2 m/ 2,8 m/ 3,4 m i 14,6 m/ 2,8 m/ 3,6 m (długość / szerokość / wysokość) ?
4. Czy zamawiany olej opałowy będzie wykorzystywany przez Zamawiającego wyłącznie dla celów własnych?
5. Czy Zamawiający dopuszcza przekazywanie faktur VAT w formie elektronicznej zgodnie z artykułem 106 ust. 10 i 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) oraz Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28.03.2011 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz.U. z 2011 r. nr 68 poz. 360)?
6. Zgodnie z ustawą z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) podstawą opodatkowania oleju opałowego/oleju napędowego grzewczego jest jego ilość, wyrażona w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15 °C. Prosimy wiec o określenie czy podstawą do wystawienia faktury będzie ilość dostarczonego oleju opałowego w temperaturze referencyjnej 15 °C zgodna z dowodem wydania z bazy paliw, czy dostarczona ilość oleju opałowego w temperaturze 15 °C wg Państwa przyjęcia z uwzględnieniem normatywnych ubytków (np. wg wskazań zalegalizowane układu pomiarowego z kompensacją do 15 st. C przy autocysternie)?
7. W zawiązku z przewidzianą w §10 ust 2 projektu umów karą za nieterminową realizacją dostawy, wnosimy aby zamówienia na poszczególne partie paliwa były składane wyłącznie za pośrednictwem faksu lub maila. Telefoniczne wywoływanie dostaw może powodować spory co do terminu złożenia zamówienia, trudno będzie udowodnić stronom umowy kiedy zostało złożone zamówienie lub zamówienie zostało przyjęte.
W związku z powyższym wnosimy o modyfikację §1 ust. 5 pkt. a) i §1 ust. 6 projektu umowy tak aby zamówienia mogły być składane wyłącznie faksem lub mailem.
8. Czy w sytuacji nie dotrzymania przez Zamawiającego terminu płatności Wykonawca będzie mógł wstrzymać dostawy produktów do momentu uregulowania przez Zamawiającego przeterminowanych zobowiązań finansowych?
U wagi na dużą wartość umowy wnosimy o wprowadzenie do projektu umów zapisów regulujących tą kwestię np. w brzmieniu: „Wykonawca zastrzega sobie prawo odmowy realizacji kolejnego zamówienia w przypadku zalęgłości płatniczych Zamawiająco. Takie zachowanie Wykonawcy nie będzie traktowane jako niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy.”
9. Czy próbki oleju opałowego, o których mowa w §3 ust. 2 projektu umowy pobierane będą z autocysterny Wykonawcy realizującej dostawę i czy podczas ich pobierania będą przestrzegane wytyczne w tym zakresie opisane w normie PN-EN ISO 3170 (Ciekłe przetwory naftowe – Ręczne pobieranie próbek)?
Od momentu zlania paliwa z autocysterny Wykonawcy do zbiorników Zamawiającego i podpisania przez niego dokumentu dostawy (WZ), paliwo staje się własnością Zamawiającego i na nim spoczywa odpowiedzialność za utrzymanie jego należytej jakości. Pomimo zaplombowania spustów zbiornika Zamawiającego, nie można wykluczyć ryzyka ingerencji osób trzecich w skład jakościowy paliwa np. poprzez dolanie lub wypompowywanie paliwa. Wykonawca może ponosić jedynie konsekwencje złej jakości paliwa powstałej z jego winny, dlatego przedmiotem analizy właściwości fizyko-chemicznych dostarczonego paliwa oraz podstawą do roszczeń powinny być próbki pobierane zgodnie z polską normą PN-EN ISO 3170 z jego autocysterny. Uzyskanie reprezentatywnej próbki ciekłych produktów naftowych wymaga wielkiej staranności, przestrzegania właściwej procedury oraz zachowania odpowiednich środków ostrożności. Zagadnienia te zostały opisane w przytoczonej normie i na tą normę, w tym zakresie powołuje się norma PN-C-96024 dla olejów opałowych oraz Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 lutego 2007r (Dz.U. z 2007 Nr 41 poz. 261) w sprawie sposobu pobierania próbek lekkiego oleju opałowego, ciężkiego oleju opałowego oraz oleju do silników statków żeglugi śródlądowej, opisując sposób postępowania przy pobieraniu próbek, postępowania z próbkami oraz wymagań dotyczących bezpieczeństwa w tym zakresie również powołuje się na normę PN-EN ISO 3170.
W związku z powyższym wnosimy o doprecyzowanie zapisów §3 ust. 2 projektu umowy.
10. Czy Zamawiający przy porównywaniu wyników badań laboratoryjnych próbki oleju opałowego z atestem jakościowym dołączonym do dostawy, z której pochodziła ta próba będzie uwzględniał normatywne błędy pomiarów dla poszczególnych metod badań, którymi określone są poszczególne parametry oleju opałowego?
Metody badań, którymi określone są poszczególne parametry paliw płynnych mają określone błędy pomiarowe dlatego wyniki badań parametrów pobranych próbek paliwa mogą się różnić w granicach tych właśnie błędów w stosunku do wskazanych w załączonych do dostaw świadectwach jakości, ale muszą się mieścić w granicach przewidzianych obowiązującymi przepisami. Niezgodność wyniku badań parametrów próbki paliwa z świadectwem jakości nie oznacza, że paliwo to straciło swe użytkowe właściwości. O tym, że paliwo jest wadliwe, złej jakości decyduje wynik badań próbki potwierdzający, że dostarczone paliwo jest niezgodne z obowiązującymi norami. Wnosimy wiec o modyfikacje §3 ust. 2 i 3 projektu umowy tak aby stwierdzenie niezgodności pomiędzy wymogami normy PN-C-96024:2011 oraz Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 4 stycznia 2007 (Dz.U. nr 4 z 2007 poz.30), a badaniem laboratoryjnym próbki dawało Zamawiającemu prawo do obciążenia Wykonawcy kosztami przeprowadzonych badań oraz żądania wymiany oleju na wolny od wad.
11. Co Zamawiający miał na myśli pod wyrażeniem „złej jakości” dostarczonego oleju opałowego użytym w §3 ust.4 projektu umowy? Czy chodzi tu o paliwo nie odpowiadające obowiązującym normom jakościowym tj. polskiej normie PN-C-96024 oraz Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 4 stycznia 2007 (Dz.U. nr 4 z 2007 poz.30)?
12. O jakiej wielkości niezgodności ilości zrealizowanej dostawy przez Wykonawcę w stosunku do zamówionej ilości przez Zamawiającego jest mowa w §6 ust.3 projektu umowy? Ponieważ fronty nalewcze na bazach paliw mają określoną dokładność nalewu trudno jest zagwarantować wykonawcom, że do jego autocysterny zostanie załadowana dokładnie deklarowana przez niego ilość paliwa. Zawsze będzie to deklarowana ilość ± odchyłka. Wnosimy o doprecyzowanie przytoczonego zapisu projektu umowy.
13. Wnosimy o zaznaczenie w §6 ust. 3 i §13 ust. 1 pkt. b) projektu umowy, że Zamawiający będzie mógł zastosować sankcje przewidziane tym zapisem w stosunku do wykonawcy razie zwłoki, a nie opóźnienia. W obecnym brzmieniu cytowanych zapisów projektu umowy nieistotne są przyczyny powstania opóźnienia w realizacji zamówienia. Wykonawca w przypadku nie zrealizowania dostawy w terminie z dowolnych przyczyn, również w sytuacjach przez niego niezawinionych np. sytuacji zaistnienia działania siły wyższejbędzie zobligowany ponieść skutki prawne tj. ponieść konsekwencje odstąpienia przez Zamawiającego od umowy.
14. Zgodnie z zapisem §6 ust. 3 projektu umowy w sytuacji niezrealizowania dostawy paliwa w wyznaczonym terminie, Zamawiający zastrzegł sobie prawo do nabycia paliwa u innego dostawcy na koszt Wykonawcy. W przypadku zaistnienia takiej sytuacji Wykonawca winien zostać obciążony wyłącznie różnicą pomiędzy kosztami poniesionymi przez Zamawiającego kupując u innego dostawcy, a kosztami jakie by poniósł Zamawiający kupując u Wykonawcy (zgodnie z umowa). Wykonawca nie powinien być obciążany całkowitym kosztem zakupu paliwa u innego dostawcy. W związku z powyższym wnosimy o stosowną modyfikacje cytowanego zapisu projektu umowy.
15. Zgodnie z zapisem §7 ust. 12 projektu umowy łączna podwyżka ceny 1 litra oleju opałowego nie może przekroczyć 20% w stosunku do ceny umownej. Co w przypadku gdy cena producenta oferowanego oleju opałowego w trakcie realizacji przedmiotowej umowy wzrośnie ponad 20 % w stosunku do ceny na podstawie której kalkulowana była cena ofertowa? Wnosimy o dodanie zapisu, że w takim przypadku każda ze stron będzie uprawniona do odstąpienia od umowy, co nie będzie uważane za zawinione przez którąkolwiek ze stron i nie będzie stanowiło podstawy do naliczania kary umownej żadnej ze stron. Należy również wskazać, że jeżeli Zamawiający nie odstąpi od umowy w terminie … dni licząc od dnia uzyskania informacji o zaistnieniu takiego zdarzenia, będzie się uznawało, iż zgadza się on na taką podwyżkę.
16. Zgodnie z art. 89 Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym warunkiem zakupu oleju opałowego z obniżoną stawką akcyzy tj. w wysokości 232 zł od 1000 litrów jest złożenie sprzedawcy oświadczenia, że nabywany olej opałowy przeznaczony jest do celów opałowych lub będzie sprzedany z przeznaczeniem do celów opałowych. W przypadku nie złożenia takiego oświadczenia kwota należnej akcyzy w wynosi 1822 zł od 1000 litrów oleju opałowego w temperaturze referencyjnej 15 °C.
W związku z powyższym wnosimy o wprowadzenie do projektu umowy zapisów regulującą ta kwestie. Proponujemy wprowadzenie poniższych zapisów:
- Zamawiający zobowiązuje się do składania Wykonawcy oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego wynikających z ustawy o podatku akcyzowym z dnia 06.12.2008 roku (wraz z późniejszymi zmianami) każdorazowo przy zakupie oleju opałowego najpóźniej w dniu odbioru paliwa.
- Jeżeli oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego będą składane przez osoby upoważnione przez Zamawiającego, wówczas Zamawiający zobowiązany jest złożyć Wykonawcy wykaz osób upoważnionych do składania tych oświadczeń
- Zamawiający w przypadku nie złożenia oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego lub złożenia nieważnego oświadczenia, będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz Wykonawcy odszkodowania obejmującego pełną obowiązującą stawkę podatku akcyzowego dla ilości nabytego oleju opałowego nie potwierdzonej oświadczeniem o jego przeznaczeniu, a także do przejęcia innych obciążeń nałożonych na Wykonawcę wynikających z niedochowania przez Zamawiającego obowiązków wynikających z zakupu produktu z obniżoną stawką podatku akcyzowego.
Odpowiedzi na zapytania:
Ad 1.
Dostawa oleju opałowego będzie odbywać się w dni robocze
Ad 2.
W godzinach od 8,00 - 15,00
Ad 3.
Lokalizacja zbiorników na olej (miejsce spusty) w bezpośrednim sąsiedztwie drogi dojazdowej.
Ad 4.
Olej opałowy będzie przeznaczony do celów własnych zamawiającego.
Ad 5.
Faktury winne być wystawione na adres zamawiającego w wersji papierowej.
Ad 6.
Ilość oleju będzie wyliczona w oparciu o wskazanie licznika na autocysternie w czasie dokonywania spustu do zbiorników.
Ad 7.
Zamawiający będzie dokonywał zamówień na dostawę oleju opałowego również drogą telefoniczną.
Ad 8.
Ewentualne nie terminowe zapłacenie faktury za poprzednią dostawę nie upoważnia Wykonawcy do wstrzymania dostaw.
Ad 9.
Ewentualne pobieranie próbek oleju opałowego będzie dokonywane z autocysterny przed momentem zlania do zbiorników z zachowaniem przepisów obowiązujących w tym zakresie.
Ad 10.
Wyniki badan laboratoryjnych winny odpowiadać parametrom jakościowym określonych w SIWZ.
Ad 11.
Pod pojęciem ,, Zła jakość ,, należy rozumieć paliwo o parametrach nie zgodnych z przedmiotem zamówienia.
Ad 12.
Z uwagi na fakt sprawdzania ilości dostarczonego paliwa w czasie spustu do zbiorników, ilość ta winne być zgodna z ilością wyszczególnioną w fakturze. Różnice będą uważane za niezgodność.
Ad 13.
Z uwagi na konieczność utrzymania w pracy ciągłej kotłowni nie przewiduje się wystąpienia okoliczności uniemożliwiających zrealizowanie dostawy.
Ad 14.
W sytuacji niezrealizowania dostawy w wyznaczonym terminie, zakup paliwa u innego wykonawcy wiąże się również z koniecznością przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia - nie tylko z kosztami zakupu.
Ad 15.
Łączna podwyżka cen w czasie realizacji dostawy nie może przekroczyć 20 % w stosunku do ceny umownej.
Ad 16.
Przy każdorazowej dostawie Zamawiający w dniu zrealizowania dostawy złoży oświadczenie o przeznaczeniu oleju opałowego.
Niniejsze pismo jest integralną częścią SIWZ.
|