Rejestr zmian

INNE

 
Treść archiwalna z dnia: 2006-12-13 12:37:33
Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków
Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ściekó

Regulamin

Małop.06.634.3907

Uchwała Nr 225/XXXIX/2006

Rady Gminy Podegrodzie

z dnia 10 marca 2006 r.

w sprawie przyjęcia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Podegrodzie.

(Kraków, dnia 14 października 2006 r.)

Na podstawie art. 19 ust. 1 Ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2001 r. Nr 72, poz. 747 z późn. zm.) Rada Gminy Podegrodzie - na wniosek Wójta Gminy Podegrodzie - uchwala niniejszym "Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Podegrodzie" o następującej treści:

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Regulamin określa zasady prowadzenia i warunki korzystania z usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi za pomocą urządzeń wodociągowych i zbiorowego odprowadzania ścieków za pomocą urządzeń kanalizacyjnych na terenie Gminy Podegrodzie.

2. Ilekroć w niniejszym regulaminie używa się określeń:

a)  "ustawa" - należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2001 roku, Nr 72, poz. 747 z późn. zm.),

b)  "umowa" - należy przez to rozumieć następujące rodzaje umów:

         umowa o zapatrzenie w wodę,

         umowa o odprowadzanie ścieków,

c)  "Gmina" - należy przez to rozumieć Gminę Podegrodzie,

d) "administrator" - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę, który na podstawie umowy z gminą świadczy usługi zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków,

e) "odbiorca usługi" - należy przez to rozumieć podmiot lub osobę fizyczną korzystającą z usług wodociągowo - kanalizacyjnych będącą stroną jednej z umów wymienionych w pkt. b),

f) "dostawca usługi" - należy przez to rozumieć Gminę lub administratora,

g)  "sieć" - należy przez to rozumieć przewody wodociągowe lub kanalizacyjne wraz z uzbrojeniem i urządzeniami, którymi dostarczana jest woda lub, którymi odprowadzane są ścieki będące w posiadaniu Gminy,

h) "odprowadzanie ścieków" - należy przez to rozumieć działalność polegającą na odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków, prowadzoną przez Gminę lub administratora,

i) "zaopatrzenie w wodę" - należy przez to rozumieć działalność polegającą na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody, prowadzoną przez Gminę lub administratora.

§ 2. 1. Dostawca usług wykonuje swoja działalność w oparciu o ustawę.

2. Dostawca świadczy usługi zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków na podstawie pisemnej umowy zawartej z odbiorcą usługi.

§ 3. 1. Odbiorca wody powinien racjonalnie gospodarować wodą i używać ją zgodnie z przeznaczeniem oraz warunkami wynikającymi z zawartej umowy.

 

 

Rozdział II

Minimalny poziom świadczonych usług oraz obowiązki w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków

§ 4. 1. Dostawca usług ma obowiązek zapewnić zdolność posiadanych urządzeń wodociągowo - kanalizacyjnych do realizacji dostaw wody w wymaganej ilości i pod odpowiednim ciśnieniem oraz dostaw wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny.

2. Ciśnienie wody na przyłączu przy wodomierzu głównym powinno być zgodne z § 114 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 roku, Nr 75, poz. 690 z późn. zm.) lub nie niższe od podanych w warunkach przyłączenia.

3. Jakość dostarczanej wody do spożycia przez ludzi winna odpowiadać wymaganiom określonym w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 19 listopada 2002 roku w sprawie wymagań dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2002 roku, Nr 203, poz. 1718).

4. Niezawodne działanie przyłączy wodociągowych należy zapewnić do zaworu za wodomierzem głównym lub miejscem na jego umieszczenie włącznie.

5. Niezawodne działanie przyłączy kanalizacyjnych należy zapewnić do pierwszej studzienki na przykanaliku, licząc od kanału ulicznego lub w przypadku braku - do granicy posesji odbiorcy usług.

§ 5. 1. Dostawca usług jest zobowiązany do zapewnienia prawidłowej eksploatacji sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

2. Umowa winna określać dopuszczalny poziom zanieczyszczeń dostarczanych ścieków wynikający z technicznych i technologicznych możliwości ich oczyszczenia.

3. Dostawca usług zobowiązany jest do informowania odbiorców wody w sposób zwyczajowo przyjęty o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi po zakończeniu każdego kwartału.

§ 6. 1. W razie przerwy w dostawie przekraczającej 12 godzin dostawca usług powinien zapewnić zastępczy punkt poboru wody i poinformować odbiorcę usług o jego lokalizacji i zasadach poboru wody.

2. O planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody oraz przewidywanym obniżeniu jej jakości dostawca usług powinien poinformować odbiorców w sposób zwyczajowo przyjęty (na tablicach ogłoszeń w sołectwach oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy), co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem.

3. W przypadku wystąpienia awarii sieci wodociągowej dostawca usług niezwłocznie informuje odbiorców usług o tym fakcie za pomocą komunikatów na tablicach ogłoszeń w danym sołectwie oraz w Urzędzie Gminy.

§ 7. 1. Dostawca usług zobowiązany jest do zainstalowania i utrzymania u odbiorcy usług wodomierza głównego wraz z zaworem głównym za wodomierzem z wyjątkiem wodomierzy do czasowego wykorzystania oraz wodomierzy sprzężonych dla celów ppoż.

2. Zawór za wodomierzem głównym od strony sieci jest miejscem wydania rzeczy w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz rozdziałem sieci wodociągowej i instalacji wewnętrznej.

3. Miejscem odbioru ścieków jest miejsce połączenia sieci wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej z siecią kanalizacyjną tj. za pierwszą studzienką licząc od strony budynku, a w przypadku jej braku - za granicą posesji.

§ 8. 1. Dostawca usług zawiadamia o planowanych zmianach warunków technicznych zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków z co najmniej 12 miesięcznym wyprzedzeniem, umożliwiającym dostosowanie instalacji do nowych warunków, a w wyjątkowych okolicznościach, uzasadnionych wymogami sanitarnymi - w krótszym okresie.

Rozdział III

Prawa dostawcy usług zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków

 

§ 9. 1. Dostawca usług ma prawo odmówić przyłączenia do sieci, jeśli przyłącze zostało wykonane bez uzyskania zgody Gminy lub niezgodnie z wydanymi warunkami technicznymi, bez wymaganego pozwolenia na budowę lub zgłoszenia budowy przyłącza.

2. Dostawca usług ma prawo kontrolowania prawidłowości realizacji robót zgodnie z wydanymi warunkami technicznymi i uzgodnioną dokumentacją.

3. Gmina może odmówić przyjęcia urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych wybudowanych ze środków własnych inwestora, jeśli urządzenia te wybudowano bez uzgodnienia z dostawcą usług, lub niezgodnie z wydanymi warunkami technicznymi, bez wymaganego pozwolenia na budowę lub zgłoszenia budowy przyłącza.

4. Dostawca usług może żądać od inwestora przed ostatecznym uruchomieniem przyłącza przedstawienia dokumentów stwierdzających, iż nowy obiekt został wykonany zgodnie z przepisami prawa budowlanego i sanitarnego.

5. Gmina ma prawo odmówić zawarcia umowy na dostawę wody lub odprowadzanie ścieków, gdy wnioskodawca nie spełni wydanych przez dostawcę usług warunków przyłączenia.

§ 10. 1. Dostawca usług może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne w przypadkach i na warunkach określonych w art. 8 Ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2001 roku, Nr 72, poz. 747 z późn. zm.).

2. Koszty odcięcia i ponownego przyłączenia ponosi odbiorca usług.

3. Wznowienie świadczenia usług w zakresie dostaw wody i odprowadzania ścieków nastąpi po usunięciu przeszkód będących przyczyną zaniechania świadczenia usług oraz udokumentowaniu przez odbiorcę usług uiszczenia należnych kwot z ustawowymi odsetkami oraz kosztów związanych z odcięciem i przyłączeniem do sieci.

4. Dostawca usług może odmówić ponownego zawarcia umowy na dostawę lub odprowadzanie ścieków, jeśli nie zostały usunięte przeszkody będące przyczyną zaniechania świadczenia usług.

§ 11. 1. Przedstawiciele dostawcy usług po okazaniu legitymacji służbowej i pisemnego upoważnienia mają prawo wstępu na teren nieruchomości, obiektu budowlanego lub lokalu należących do osób korzystających z jego usług w celach określonych w art. 7 ustawy.

2. Dostawca usług powinien kontrolować odprowadzane ścieki pod względem ich zgodności z obowiązującymi normami, zawartą umową oraz powiadomić właściwe władze o wszelkich zagrożeniach spowodowanych przez odbiorcę usług na skutek przekroczenia tych norm.

Rozdział IV

Obowiązki i prawa odbiorców usług zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków

§ 12. 1. Odbiorca usług ma obowiązek stosowania się do przepisów ustawy, warunków niniejszego regulaminu i zawartej umowy.

§ 13. 1. Odbiorca usług winien zapewnić niezawodne działanie wodomierzy i urządzeń pomiarowych poprzez ich odpowiednie zabezpieczanie przed uszkodzeniami mechanicznymi lub skutkami niskich temperatur oraz przed dostępem osób nieuprawnionych, a także prawidłowe utrzymanie studzienki, czy też pomieszczenia, w którym są zamontowane.

2. Za wszelkie szkody wynikłe z nie wywiązania się z obowiązków określonych w pkt 1 odpowiedzialność ponosi odbiorca usług.

3. Odbiorca usług ma obowiązek konserwować i utrzymywać w należytym stanie technicznym i sanitarnym wewnętrzną instalację wodociągową.

4. Odbiorca usług zobowiązany jest do natychmiastowego usunięcia awarii na przyłączu będącym w jego posiadaniu. Jeśli tego nie uczyni w ciągu 12 godzin od jej wystąpienia, dostawca usług może usunąć awarię we własnym zakresie, a kosztami obciążyć odbiorcę usług.

§ 14. 1. Odbiorca usług zobowiązany jest do natychmiastowego powiadamiania dostawcy usług o wszelkich stwierdzonych uszkodzeniach wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego w tym o zerwaniu plomby oraz o zmianach technicznych w instalacji wewnętrznej, które mogą mieć wpływ na działanie sieci.

2. Odbiorcy usług nie mogą przemieszczać wodomierza, zakłócać jego funkcjonowania, zrywać umieszczonych na nim plomb i osłon oraz wykorzystywać instalacji wodociągowej do uziemiania urządzeń elektrycznych.

3. Odbiorca usług ma obowiązek powiadamiania dostawcy usług o zmianie parametrów określonych umową dotyczących nieruchomości i jej użytkowników, zmianach własnościowych nieruchomości lub użytkownika lokalu oraz o awaryjnych zrzutach ścieków lub zmianie jakości ścieków odbiegających od warunków umowy.

4. Odbiorca usług zobowiązany jest do terminowego regulowania należności za dostawę wody i odprowadzanie ścieków.

5. W celu prawidłowego ustalenia opłat za odprowadzenie ścieków odbiorca usług ma obowiązek powiadomić dostawcę usług o zainstalowaniu wodomierza na własnych ujęciach wody.

6. Odbiorca usług ma obowiązek zawiadomić o planowanej zmianie zużycia wody na inne niż dotychczas cele np. z bytowo - gospodarczych na cele usługowe, produkcyjne itp. oraz o wszelkich zamierzeniach przebudowy lub rozbudowy wewnętrznej instalacji wodociągowej jak również o innych zamierzeniach powodujących wzrost zużycia wody z wyprzedzeniem 1 miesiąca.

§ 15. 1. Odbiorca usług zobowiązany jest do korzystania z zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób zgodny z przepisami ustawy nie powodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez dostawcę usług, a w szczególności do:

a) użytkowania instalacji wodociągowej w sposób eliminujący możliwość wystąpienia awarii, skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci wodociągowej na skutek cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania,

b) użytkowania instalacji kanalizacyjnej w sposób nie powodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej np. poprzez dokonywanie retencji ścieków,

c) wykorzystania wody z sieci wodociągowej oraz korzystania z przyłącza kanalizacyjnego wyłącznie w celach określonych w warunkach przyłączenia do sieci,

d)  montażu i utrzymania zabezpieczeń uniemożliwiających wtórne zanieczyszczenie wody,

e)  innych działań określonych w umowie.

2. Odbiorcy usług, których przyłącza wodociągowe nie posiadają zabezpieczeń uniemożliwiających wtórne zanieczyszczenie wody, wymaganych przepisami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie art. 113 ust. 7 jest zobowiązany do ich zainstalowania na własny koszt pod rygorem odstąpienia przez dostawcę usług od umowy o zaopatrzenie w wodę w trybie natychmiastowym lub nałożenia kary do wysokości 5.000 złotych.

3. Jeżeli istnieje zagrożenie prawidłowego funkcjonowania elementów systemu kanalizacyjnego na skutek zrzutu ścieków przekraczających dopuszczalne warunki określone w umowie, dostawca usług ma prawo nakazać zastosowanie urządzeń podczyszczających, jak również może dokonać natychmiastowego zamknięcia przyłącza.

4. Odbiór ścieków z bezodpływowych zbiorników (szamb) następuje na podstawie odrębnych umów zawartych z firmami świadczącymi usługi wywozu nieczystości płynnych.

§ 16. 1. Odbiorca usług nie może dokonywać zabudowy ani nasadzeń drzew lub krzewów nad przyłączami wodociągowymi w pasie 3 m, a nad przyłączami kanalizacyjnymi w pasie 5 m od osi sieci.

2. Instalacja wewnętrzna w lokalu ma być tak wykonana, aby zawór odcinający był usytuowany w miejscu ogólnie dostępnym.

§ 17. 1. Dostawca usług na wniosek odbiorcy usług lub z własnej inicjatywy udziela informacji dotyczących realizacji usług oraz informacji o obowiązujących taryfach.

2. Odbiorcy usług zabrania się:

a) odsprzedawania wody, chyba że zawarta umowa z Gminą stanowi inaczej,

b)  poboru wody przed wodomierzem głównym,

c) przemieszczania wodomierza głównego, zakłócania jego funkcjonowania, zrywania plomb lub osłon,

d) rozbudowy sieci wewnętrznej bez uzgodnień z Gminą lub zarządzającym jeżeli naruszyłoby to wydane warunki techniczne,

e) czerpania wody z hydrantów p. pożarowych na cele nie związane z ochroną p. pożarową,

f) podłączania do instalacji wodociągowej bez zgody dostawcy usług instalacji sąsiednich nieruchomości,

g) podłączenia do sieci wodociągowej instalacji zasilanych z innych źródeł,

h)  łączenia instalacji wodociągowej bezpośrednio ze zbiornikami lub innymi urządzeniami nie wchodzącymi w skład instalacji wodociągowej np. z kotłami parowymi i urządzeniami technologicznymi bez odpowiednich zabezpieczeń.

Rozdział V

Szczegółowe warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług

§ 18. 1. Dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie pisemnej umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków zawartej między dostawcą usług, a odbiorcą usług.

2. Odpowiedzialność za dostarczanie wody w obrębie nieruchomości do poszczególnych lokali mieszkalnych ciąży na właścicielu nieruchomości.

§ 19. 1. Dostawca zobowiązany jest zawrzeć umowę o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z odbiorcą usług, którego nieruchomość zostanie przyłączona do sieci.

2. Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi umowa zawierana jest z właścicielem lub zarządcą budynku lub z osobami korzystającymi z lokalów na wniosek właściciela lub zarządcy z zastrzeżeniem art. 6, ust. 6 ustawy.

3. Dostawca usług ma prawo odmówić zawarcia umowy na zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z właścicielem lub zarządcą budynku wielolokalowego i osobami korzystającymi z lokali w tym budynku, gdy nie są spełnione równocześnie wszystkie warunki określone w art. 6 ust. 6 ustawy.

4. Dostawca usług ma prawo wypowiedzieć umowę właścicielowi lub zarządcy budynku wielolokalowego, jeżeli w trakcie jej obowiązywania wystąpią warunki uniemożliwiające jej spełnienie, w szczególności warunki uniemożliwiające ustalenie należności za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki dla poszczególnych odbiorców usług w tym budynku, w terminie określonym w umowie.

5. Umowa winna w szczególności zawierać postanowienia określone w art. 6 ust. 3 ustawy oraz wskazywać miejsce publikacji regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

§ 20. 1. Podpisanie umowy na dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków w związku z przyłączeniem do sieci następuje po podpisaniu bezusterkowego protokołu odbioru wykonanego przyłącza.

2. Integralną część umowy o zaopatrzenie w wodę i umowy o odprowadzanie ścieków stanowi wniosek o przyłączenie do sieci i wydane warunki przyłączenia, składany przez odbiorcę usług i aktualizowany każdorazowo po zmianie warunków korzystania z usług, określający charakterystykę zużycia wody oraz jej rodzaj i ilość.

§ 21. 1. Umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków może być zawarta na czas nieokreślony lub określony.

2. Umowa winna określać warunki i tryb jej rozwiązania w przypadkach określonych przepisami Kodeksu cywilnego oraz ustawy.

3. Umowa zawiera postanowienia określone w art. 6 ust. 3 ustawy. Umowa o odprowadzanie ścieków zawiera dodatkowo maksymalne stężenia zanieczyszczeń oraz wielkość opłat dodatkowych za przekroczenie tych warunków.

4. Rozwiązanie umowy może nastąpić za porozumieniem stron, z zachowaniem okresu wypowiedzenia przewidzianego w umowie i na skutek odstąpienia Gminy od umowy.

5. W przypadku zmiany odbiorcy usług następuje wygaśnięcie umowy zawartej z dotychczasowym odbiorcą usług i wymagane jest zawarcie nowej umowy z nowym odbiorcą usług.

6. Obowiązek poinformowania o zmianie odbiorcy usług spoczywa na dotychczasowym odbiorcy usług.

7. Dostawca usług może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne w przypadkach przewidzianych w art. 8, ust. 1 ustawy. O zamiarze odcięcia wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego dostawca usług zawiadamia odbiorcę usług, co najmniej na 20 dni przed planowanym terminem odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego.

 

8. Rozwiązanie umowy skutkuje zastosowaniem przez dostawcę usług środków technicznych uniemożliwiających dalsze korzystanie z usług.

§ 22. 1. W przypadku zmiany odbiorcy usług, dotychczasowy odbiorca usług składa do Gminy pisemny wniosek o zawarcie umowy z nowym odbiorcą usług niezwłocznie po wystąpieniu zmiany.

2. Dostawca usługi w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku, przedkłada odbiorcy usług umowę do podpisu.

3. Ponowne przyłączenie do sieci, po wcześniejszym odcięciu dostawy wody lub zamknięciu przyłącza kanalizacyjnego następuje po złożeniu przez odbiorcę usług wniosku o zawarcie umowy i podpisanie umowy.

4. Postanowienia ust. 1 i 2 mają odpowiednie zastosowanie również w przypadku składania przez właściciela lub zarządcę budynku wielolokalowego wniosku o zawarcie umów z osobami korzystającymi z lokali.

Rozdział VI

Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach

§ 23. 1. Rozliczenia z odbiorcami usług za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków prowadzone są przez dostawcę usług na podstawie umowy.

2. Ilość wody dostarczonej do nieruchomości ustala się na podstawie wodomierza głównego, a w przypadku jego uszkodzenia lub braku wodomierza, w oparciu o przeciętne normy zużycia wody, ustalane na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w art. 27 ustawy.

3. Ilość odprowadzanych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych lub podwodomierzy, a w razie ich braku jako równą ilości pobranej wody ustalonej zgodnie z § 23, ust. 2.

4. W przypadku zawarcia umów z użytkownikami lokali w budynkach wielolokalowych, ilość dostarczonej wody ustala się na podstawie zainstalowanych wodomierzy indywidualnych, z uwzględnieniem różnicy wynikającej z odczytu wodomierza głównego i sumy odczytów tych wodomierzy.

5. Jeżeli odprowadzającym ścieki jest zakład produkcyjny, nie posiadający urządzeń pomiarowych, ilość odprowadzanych ścieków ustala się z uwzględnieniem udokumentowanej ilości bezpowrotnie zużytej wody do celów produkcyjnych i technologicznych.

§ 24. 1. Taryfy obowiązujące w dniu zawarcia umowy stanowią załącznik do umowy.

2. W rozliczeniach, strony umowy zobowiązane są stosować aktualnie obowiązującą taryfę zatwierdzoną uchwałą Rady Gminy Podegrodzie bądź wprowadzoną w trybie art. 24 ust. 8 ustawy, bez konieczności zmiany umowy.

3. Taryfa obowiązuje przez 1 rok z zastrzeżeniem wyjątków określonych w ustawie.

4. Zmiana taryfy nie wymaga zmiany umowy.

§ 25. Dostawca usług ogłasza taryfy w internecie oraz na tablicach ogłoszeń gminy i sołectw w terminie określonym w art. 24 ust. 7 lub ust. 9 ustawy.

§ 26. 1. Warunki prowadzenia rozliczeń za zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków określa rozdział 5 ustawy oraz umowa.

2. W przypadku awarii wodomierza do rozliczeń stosuje się średnie zużycie wody w okresie 6 miesięcy przed awarią, a jeśli nie jest to możliwe w analogicznym okresie roku ubiegłego lub ustalone jako iloczyn średniomiesięcznego zużycia w roku ubiegłym i liczby miesięcy niesprawności wodomierza.

3. W rozliczeniach ilości odprowadzanych ścieków, ilość wody zużytej bezpowrotnie uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość zużycia na ten cel ustalona jest na podstawie dodatkowego wodomierza zainstalowanego na koszt odbiorcy usług.

§ 27. 1. Datę, formę i sposób zapłaty dostawca usług wskazuje w fakturze.

2. Umowa określa skutki niedotrzymania terminu zapłaty.

3. Ustala się dwumiesięczny okres obrachunkowy odbiorców usług.

§ 28. Sposób rozliczeń za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe i do zraszania publicznych terenów zielonych zostanie określony w umowie zawartej pomiędzy dostawcą usług, a odbiorcą usług.

§ 29. Wznowienie dostawy wody lub odbioru ścieków w przypadku odcięcia dostępu do usług wodociągowo - kanalizacyjnych spowodowanego zaleganiem z uiszczaniem opłat za dwa pełne okresy obrachunkowe, nastąpi po udokumentowaniu przez odbiorcę usług uiszczenia należnych kwot wraz z odsetkami ustawowymi.

§ 30. Sprzedając nieruchomość lub oddając w dzierżawę lub wynajem właściciel zobowiązany jest rozliczyć się z poboru wody poprzez protokolarne przekazanie nabywcy do użytkowania wodomierza głównego, w stanie technicznym nie budzącym zastrzeżeń, z zaznaczeniem stanu licznika i datą przekazania.

Rozdział VI

Warunki przyłączenia do sieci

§ 31. 1. Przyłączenie do sieci odbywa się na wniosek o przyłączenie i określenie warunków przyłączenia, zwanych dalej "warunkami przyłączenia" złożony przez osobę ubiegającą się o przyłączenie.

2. Z wnioskiem o przyłączenie do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej może występować osoba posiadająca tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, która ma być przyłączona do sieci.

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 musi w szczególności zawierać:

a)  dane identyfikacyjne wnioskodawcy,

b)  adres podłączanej nieruchomości,

c)  rodzaj podłączenia (wodociągowe, kanalizacyjne),

d)  rodzaj lokali (mieszkalne, użytkowe itp.) w budynkach zasilanych w wodę,

e) wyposażenie lokali i obiektów w urządzenia zużywające wodę i odprowadzające ścieki,

f)   rodzaj i ilość odprowadzanych ścieków,

g) przeznaczenie pobieranej wody,

h)  formę, termin i sposób płatności za podłączenie,

i)   dane wykonawcy i proponowany termin wykonania przyłącza,

j)   datę i podpis wnioskodawcy.

4. W uzasadnionych przypadkach Gmina może wyrazić zgodę na przyłączenie do sieci osobie, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.

5. Wzór wniosku stanowi załącznik Nr 1 i 2 do niniejszego regulaminu.

§ 32. Do wniosku ubiegający się o przyłączenie do sieci załącza:

a) dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, której dotyczy wniosek, a w przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, opis jego statusu prawnego w stosunku do nieruchomości,

b)  aktualną mapę sytuacyjną w skali 1:500 lub 1:1000 w dwóch egzemplarzach określającą usytuowanie nieruchomości względem istniejącej sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu,

c)  zgody właścicieli działek, przez które będzie przeprowadzany przyłącz wodociągowy na wejście w teren i wbudowanie urządzeń (jeżeli dotyczy).

§ 33. 1. Dostawca usług określa warunki przyłączenia i przekazuje je wnioskodawcy w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia wniosku.

2. Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej określają:

a)  miejsce i sposób przyłączenia do sieci wodociągowej,

b)  warunki jakim powinien odpowiadać materiał, z którego będzie wykonane przyłącze,

c)  miejsce zainstalowania wodomierza głównego,

d) maksymalną ilość dostarczanej wody oraz cel na jaki może być wykorzystywana,

e)  sposób przeprowadzenia próby szczelności połączeń,

f)   warunki odbioru technicznego przyłącza,

g)  termin ważności warunków przyłączenia,

h) odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków przyłączenia.

3. Warunki przyłączenia do sieci kanalizacyjnej określają:

a)  sposób włączenia do głównej sieci kanalizacyjnej,

b)  materiał z którego winny być wykonane przyłącza,

c)  warunki wykonania próby szczelności połączeń,

d)  warunki wykonania i odbioru technicznego przyłącza,

e) dopuszczalną ilość oraz jakość ścieków, które mogą być odebrane z nieruchomości,

f)   miejsce zainstalowania urządzenia pomiarowego,

g)  termin ważności warunków przyłączenia,

h) odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków przyłączenia.

§ 34. 1. Wykonanie przyłącza do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej może nastąpić po spełnieniu warunków przyłączenia, o których mowa w § 33.

2. Warunkiem włączenia nowego przyłącza do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej jest zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków.

3. Warunki przyłączenia stanowią podstawę do rozpoczęcia realizacji prac projektowych oraz budowlano - montażowych po uprzednim zgłoszeniu robót wymaganym przepisami Prawa budowlanego.

4. Określone w warunkach przyłączenia próby i odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.

5. Wyniki prób i odbiorów, o których mowa w ust. 3 są potwierdzane przez strony w protokołach, których wzory określa dostawca usług.

§ 35. 1. Dostawca usług zapewni realizację budowy i rozbudowy urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych ustalonych przez Gminę Podegrodzie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie inwestycyjnym.

2. Koszt realizacji budowy przyłącza do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego ponosi osoba ubiegająca się o przyłączenie do nieruchomości.

3. Koszt nabycia, zainstalowania i utrzymania wodomierza głównego ponosi dostawca usług, a urządzenia pomiarowego odbiorca usług.

§ 36. 1. Właściciele lub zarządcy nieruchomości w porozumieniu z Gminą mogą wybudować na własny koszt urządzenia wodociągowe lub kanalizacyjne, które nie są objęte w planie inwestycyjnym dostawcy usług, a są niezbędne do korzystania z usług.

2. Urządzenia, o których mowa w ust. 1 mogą być przekazane dostawcy usług na zasadach określonych w art. 31 ustawy.

Rozdział VII

Techniczne warunki określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych

§ 37. 1. Dostawca usług ma prawo odmówić przyłączenia do sieci, jeśli przyłącze zostało wykonane bez uzyskania zgody dostawcy usług bądź zostało wykonane niezgodnie z wydanymi warunkami technicznymi.

2. Poziom dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych w poszczególnych latach wyznaczają wieloletnie plany rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Gminy Podegrodzie opracowane na podstawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy.

Rozdział VIII

Sposób dokonywania odbioru wykonanego przyłącza

§ 38. 1. Odbiór przyłącza dokonywany jest na podstawie końcowego protokołu odbioru technicznego według zasad określonych w warunkach przyłączenia.

2. Protokół odbioru technicznego przyłącza powinien zawierać co najmniej:

a)  datę odbioru,

b) przedmiot odbioru z wyszczególnieniem przeznaczenia przyłącza (rodzaju: wodociągowe, kanalizacyjne), średnicy, materiałów i długości,

c)  rodzaj odprowadzanych ścieków dla przyłącza kanalizacyjnego,

d)  skład komisji, w tym: wykonawcę i użytkownika,

e)  adres nieruchomości do której wykonano podłączenie,

f)   podpisy członków komisji.

3. Protokół końcowy stanowi potwierdzenie prawidłowości wykonania podłączenia i jego podpisanie przez strony zobowiązuje odbiorcę usług i dostawcę usług do zawarcia umowy.

Rozdział IX

Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków

§ 39. O przewidywanych zakłóceniach w realizacji usług zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków dostawca usług winien uprzedzić odbiorców usług w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 40. O planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody oraz przewidywanym obniżeniu jej jakości dostawca usług powinien poinformować odbiorców usług w sposób zwyczajowo przyjęty, co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem.

§ 41. Dostawca usług może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne w przypadkach i na warunkach określonych w art. 8 ustawy.

§ 42. 1. Wstrzymanie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków może nastąpić bez uprzedniego zawiadomienia odbiorców usług w przypadkach, gdy występują warunki stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska lub uniemożliwiające świadczenie usług, w szczególności, gdy:

a)  z powodu awarii sieci nie ma możliwości prowadzenia zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków,

b)  dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska.

2. Wystąpienie przerwy w dostawie wody może mieć miejsce w przypadku awarii lub planowanych prac konserwacyjno - remontowych na sieci wodociągowej lub ujęciu wody.

3. W razie przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin dostawca usług musi zapewnić zastępczy punkt poboru wody informując odbiorców usług o jego lokalizacji.

4. Za wodę pobraną z zastępczych punktów poboru wody pobierane są opłaty na podstawie cen i stawek opłat określonych w obowiązującej taryfie.

5. W czasie trwania klęski żywiołowej lub wystąpienia siły wyższej, szczególnie, gdy doszło do zanieczyszczenia wody, dostawca usług ma prawo wprowadzić ograniczenia w konsumpcji wody w granicach możliwości dystrybucji po zawiadomieniu odbiorców usług o tych ograniczeniach.

6. Wstrzymanie lub ograniczenie w dostawie wody może nastąpić również w przypadku:

a)  braku wody na ujęciu,

b) zanieczyszczenia wody na ujęciu w rozmiarze niebezpiecznym dla zdrowia,

c)  potrzeby zwiększenia dopływu wody do hydrantów p. pożarowych,

d)  zaniku energii elektrycznej na ujęciu lub pompowniach - niezawinionych przez dostawcę usług,

e) konieczności usuwania awarii,

f) konieczności prowadzenia niezbędnych napraw urządzeń zaopatrzenia w wodę,

g) uszkodzenia instalacji grożącego niebezpieczeństwem,

h) wystąpienia nadzwyczajnych zagrożeń,

i) konieczności ograniczenia ilości dopływających ścieków w celu umożliwienia naprawy sieci kanalizacyjnej.

7. Za skutki obniżenia poziomu jakości usług wymienionych w tym paragrafie dostawca usług nie ponosi odpowiedzialności odszkodowawczej.

8. Wystąpienie przerwy w odbiorze ścieków może mieć miejsce w następujących przypadkach:

a) wykonywania planowanych prac konserwacyjnych i remontowych,

b) konieczności usuwania awarii,

c) wystąpienia siły wyższej,

d)  zaniku napięcia elektrycznego uniemożliwiającego pracę przepompowni ścieków,

e) konieczności przeprowadzenia napraw urządzeń kanalizacyjnych,

f) uszkodzenia instalacji grożącego niebezpieczeństwem,

g) wystąpienia nadzwyczajnych zagrożeń.

Rozdział X

Standardy obsługi Odbiorców usług

Sposób załatwiania reklamacji oraz wymiana informacji w zakresie zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków

§ 43. 1. Dostawca usług winien zapewnić odbiorcom usług należyty poziom usługi.

2. Dostawca usług zobowiązany jest do udzielania na życzenie odbiorcy usług lub z własnej inicjatywy pełnej informacji dotyczącej realizacji usługi, a przede wszystkim informacji objętych regulaminem oraz zawartych w taryfie.

§ 44. 1. Dostawca usług zobowiązuje się przestrzegać następujących standardów obsługi odbiorców usług w zakresie zaopatrzenia w wodę:

a)  czas przystąpienia do usuwania awarii do 3 godzin od momentu zgłoszenia awarii,

b)  czas usunięcia awarii rurociągu do 24 godzin od wystąpienia awarii,

c)  czas naprawy przyłącza do 6 godzin,

d)  przegląd uzbrojenia sieci co 1 rok,

e)  czas wymiany uszkodzonego wodomierza do 5 dni od momentu złożenia zgłoszenia lub stwierdzenia uszkodzenia wodomierza.

2. Dostawca usług zobowiązuje się przestrzegać następujących standardów obsługi odbiorców usług w zakresie odprowadzania ścieków:

a) czyszczenie kanałów raz na rok,

b) czyszczenie studzienek kanalizacyjnych co 4 lata,

c)  przegląd zasuw i przelewów 2 razy na rok,

d)  dozór pracy przepompowni ścieków codziennie,

e) usuwanie zatorów kanalizacji sanitarnej - podjęcie działania do 2 godzin od przyjęcia zgłoszenia,

f)   kontrola jakości ścieków na przepompowniach ścieków raz na rok,

g)  kontrola jakości ścieków dostarczanych wozami asenizacyjnymi - dwa razy w roku każdego.

§ 45. 1. W przypadku dostaw wody o jakości niezgodnej z regulaminem lub przerw w dostawach wody nie przewidzianych w niniejszym regulaminie, odbiorca usług może złożyć pisemną reklamację w terminie 7 dni od dnia, w którym zakończyła się przerwa w świadczeniu usługi, albo od dnia, w którym usługa została wykonana, lub miała być wykonana.

2. Reklamacja może zostać wniesiona również w innych niż wymienione w ust. 1 przypadkach niewykonania, lub nienależytego wykonania usługi.

3. Reklamacja powinna zawierać:

a)  imię i nazwisko albo nazwę lub firmę oraz adres odbiorcy usługi,

b) przedmiot reklamacji,

c) przedstawienie okoliczności uzasadniających reklamację,

d) zgłoszenie roszczenia o odszkodowanie,

e)  numer i datę umowy,

f)   podpis odbiorcy usług.

4. Zgłoszona reklamacja wymaga pisemnego potwierdzenia jej przyjęcia oraz ewidencji w rejestrze reklamacji dostawcy usługi.

5. Dostawca usługi rozpatruje reklamację niezwłocznie, nie dłużej jednak, niż w terminie 21 dni od dnia jej wniesienia.

6. Dostawca usług udziela odpowiedzi na reklamację w formie pisemnej. Odpowiedź winna zawierać:

a)  nazwę dostawcy usług,

b) powołanie podstawy prawnej,

c) rozstrzygnięcie o uwzględnieniu lub odmowie uwzględniania reklamacji,

d) pouczenie w sprawie możliwości dochodzenia roszczeń w innym trybie,

e)  podpis upoważnionego pracownika reprezentującego dostawcę usług, z podaniem zajmowanego przez niego stanowiska.

§ 46. 1. W przypadku odmowy uwzględnienia reklamacji w całości lub w części, odpowiedź na reklamację winna zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne.

 

2. W przypadku uwzględnienia reklamacji dostawca usług powiadamia odbiorcę usług o wyniku rozpatrzenia, a także o wysokości i formie wypłaty przyznanego odszkodowania lub należności.

3. Zaliczenie odszkodowania lub należności na poczet przyszłych należności może nastąpić jedynie na wniosek odbiorcy usługi.

§ 47. 1. Odbiorca usług ma prawo złożyć pisemny wniosek o przeprowadzenie kontroli wskazań wodomierza.

2. Wraz z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli odbiorca usług musi przedłożyć dowód wniesienia kaucji w wysokości 100 złotych. Wniosek nie zabezpieczony kaucją pozostaje bez rozpatrzenia.

3. Jeżeli kontrola wykaże prawidłowe działanie wodomierza wpłacona kaucja przepada na rzecz dostawcy usług na pokrycie kosztów przeprowadzenia postępowania.

Rozdział XI

Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe

§ 48. 1. Uprawnionymi do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu Gminy są:

a) Ochotnicza Straż Pożarna,

b) Państwowa Straż Pożarna.

§ 49. Pobór wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu Gminy dokonywana jest w miejscach uzgodnionych z dostawcą usług, a przede wszystkim z hydrantów p. pożarowych.

§ 50. Uprawnieni do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu Gminy zobowiązani są do powiadomienia dostawcy usług o miejscu, ilości i celu poboru wody do 10 dnia miesiąca za miesiąc, poprzedni.

§ 51. 1. Koszt pobranej wody na cele przeciwpożarowe jak i inne cele wymienione w art. 22 ustawy ponosi dostawca usług.

2. Rozliczenia za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe dokonywane są za okresy miesięczne, za każde pobranie z sieci.

Rozdział XII

Przepisy końcowe

§ 52. 1. W sprawach nie objętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy powszechnie obowiązującego prawa, a w szczególności Ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2001 roku, Nr 72, poz. 747 z póżn. zm.) wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie.

2. Ze względu na zmiany uwarunkowań prawnych realizowanych usług, dostawca usług przygotuje i dostarczy odbiorcom usług, którzy są już podłączeni do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej nowe umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków w terminie określonym w Ustawie z dnia 22 kwietnia 2005 roku o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2005 roku, Nr 85 poz. 729).

§ 53. 1. Uchyla się uchwałę Nr 137/XXIII/04 Rady Gminy Podegrodzie z dnia 27 września 2004 roku w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Podegrodzie opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego z 2004 roku, Nr 311, poz. 3327.

§ 54. 1. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.

 

 

 

««« powrót
 
Podmioty udostępniające informacje publiczne: URZĄD GMINY PODEGRODZIE